Poznávání britského systému školství v praxi
Projekt Do světa 2009! Krajského úřadu Jihomoravského kraje a eTwinningová spolupráce rájeckého gymnázia s Canterbury High School
Cíl projektu a jeho zdůvodnění:
Výuka anglického jazyka je jednou z nejpraktičtějších částí školního vyučování vůbec. Přesto je zřejmé, že nabídka vzdělávacích metod by měla být zajímavá a pestrá, protože studenti potřebují být stále motivováni. Záměrem tohoto projektu je dát jim vnější impulz pro cílevědomou práci v oblasti cizích jazyků.
Při získávání informací o britském školství si rozšíří znalosti o faktech, kterých se jim dostalo při výuce, poznají reálné prostředí partnerské střední školy v Canterbury, díky komunikaci s rodilými mluvčími při různých příležitostech překonají ostych z používání angličtiny v praxi a zdokonalí se v jazyce a při cestě budou mít možnost poznat i přírodní a kulturní zajímavosti Velké Británie. Studentům se tak dostane uceleného pohledu na zemi, jejíž jazyk se ve škole učí.
Z obsahu projektu:
První příležitost ověřit si informace o britském vzdělávacím systému mají studenti v průběhu besedy s vyučujícím a svými vrstevníky v partnerské škole v Canterbury, druhou v Exeteru při setkání s panem Richardem Perringem, konzultantem pro matematiku na středních školách v oblasti Devonu, a další příležitosti jsou ve výuce anglického jazyka ve škole SOL (Sharing One Language) v Barnstaple, kde jsou studenti týden ubytovaní v místních rodinách. Jedna z domácích úloh pro večerní komunikaci v rodinách je také věnována tomuto tématu.
Výuka obsahuje praktický jazyk v každodenních situacích a povzbuzuje studenty k aktivnímu používání angličtiny. Část hodin je založena na prvcích dramatické výchovy a na konci kurzu studenti prezentují výsledky své práce před ostatními. Mimo výuku se seznámí s prostředím jihozápadní Anglie, kulturními a historickými souvislostmi a získají náhled do života v Británii.
Cestou zpět k pobřeží uzavírají studenti jazykový a studijní pobyt ve Velké Británii návštěvou Oxfordu, kde se nachází nejstarší univerzita v zemích používajících angličtinu.
Poznávací část cesty zahrnuje Canterbury, Londýn (2 dny), Salisbury a Stonehenge, Exeter, Barnstaple a okolí (např. Tintangel – rodiště krále Artuše), Bath a Oxford.
Zhodnocení projektu:
Před vlastní cestou studenti zpracovali téma britského systému školství, zapojili se do eTwinningové spolupráce s partnerskou školou a byla vytvořena nástěnka s popisem cesty.
V průběhu zájezdu byli studenti aktivní, zaujati jednotlivými body programu a celá akce měla velký úspěch.
Z následných dotazníků vyplývá, že práce na projektu, vlastní cesta i pobyt v anglické rodině určitě přispěly k rozvoji komunikačních dovedností studentů a mají teď i větší chuť ke studiu angličtiny. Seznámili se s historií, geografií, kulturou a tradicemi Anglie a ocenili prostor k rozhovorům s rodilými mluvčími. Byli mile překvapeni chutností anglické stravy v hostelech i rodinách a velmi přátelským přístupem místních lidí. Pobyt v rodinách by si dokonce rádi prodloužili! Výuka ve škole byla atraktivní a užitečná, atmosféra příjemná a lektoři výborní, zaujati svou prací. Studenti také ocenili práci svých českých učitelů a dali jim tak motivaci pořádat podobné akce i v budoucnu.
Zlomek z toho, co jsme zažili a viděli, můžete cítit při prohlížení fotogalerie.
Bližší informace Vám poskytne Mgr. Kateřina Pernicová
.
mapa
Meteostanice