Hodnoticí systém
Hodnoticí systém
Škola si vytvořila vlastní hodnoticí systém, který vychází z forem hodnocení běžných ve světě.
Podkladem pro hodnocení jsou jednak písemné testy, jednak průběžné hodnocení práce žáka v hodinách a jeho domácí přípravy.
Studenti nejsou známkováni, ale bodováni. Body jsou na rozdíl od známek vždy kladnou motivací. Studenti navíc předem vědí, kdy píší test a kolik bodů dostanou za splnění zadaných úkolů a aktivit. Termíny testů i plán předepsaných aktivit jsou zveřejněny před začátkem školního roku, resp. pololetí.
Celkový výsledek – testů a aktivit dohromady – je uváděn v procentech. Procentuální hodnocení je doplněno slovním hodnocením studenta v každém předmětu. Smyslem slovního hodnocení je pomoci studentům i rodičům při odstraňování slabin nebo při rozvíjení talentu v určité oblasti.
Školní vysvědčení také umožňuje získat informaci o přesném zařazení studenta v každém jednotlivém předmětu v rámci třídy nebo skupiny. (Ukázka školního vysvědčení.)
Kromě tohoto specifického školního vysvědčení dostávají studenti v souladu se zákonem i běžné státní vysvědčení, kde je hodnocení uvedeno formou známek.
Podle inspekční zprávy z 22. 10. 1998 je systém hodnocení na škole „…nadprůměrně dobře propracovaný, má výrazně stimulující a motivující funkci, je přesný a má také mechanismy pro pozitivní ocenění i v případě neúspěchu…“
Většina prvků našeho hodnoticího systému je ve stále větší míře uplatňována i státní organizací CERMAT (Centrum pro maturitní zkoušku) při vyhodnocování výkonů u písemné a ústní části maturitní zkoušky a při přijímacích zkouškách na střední školy.
Hodnoticí testy
Hodnoticí testy pro studenty sestavuje vyučující příslušného předmětu. Testy jsou povinné jak pro učitele – musí je vytvořit a jsou za jejich formu i obsah zodpovědní – tak pro studenty – musí je absolvovat. Testy jsou zadávány 2x za pololetí ve všech předmětech s výjimkou výchov (např. Hudební výchova), vybraných seminářů (např. Společenskovědní seminář) a předmětu Osobnostní rozvoj.
Studenti mohou psát v jednom týdnu maximálně 2 testy řádného termínu. Žáci vyšších ročníků šestiletého a čtyřletého studia mohou psát 3 testy řádného termínu za týden.
Testy vyhodnocuje vyučující daného předmětu. Využívá k tomu dostupné techniky a zodpovídá za objektivní vyhodnocení. Je povinen po každém testu seznámit žáky s výsledky, předvést správné vypracování a odpovědět na všechny dotazy a připomínky žáků. Testy jsou hodnoceny procenty a na základě procentní úspěšnosti je pro každý test stanoveno pořadí ve studijní skupině. Aritmetický průměr výsledků testů tvoří polovinu celkového hodnocení.
Pokud se student bez řádné omluvy nedostaví k testu, je mu započítán výsledek 0 %.
Pokud se student nedostaví k testu v řádném termínu a je omluven, vykoná test v mimořádném termínu. Mimořádný termín testu stanoví vyučující daného předmětu.
Student má právo na jeden opravný test za pololetí z každého předmětu, pokud je „Hodnocení aktivit“ ke stanovenému datu alespoň o 20 % vyšší než výsledek řádného testu. Datum rozhodné pro vznik nároku na opravný test stanovuje s dostatečným předstihem ředitel školy. Termín pro podání žádosti o opravný test, způsob pořádání a termín jeho vykonání se řídí pokynem ředitele školy. Do celkového hodnocení se pak započítává aritmetický průměr řádného a opravného testu. Pokud se student nedostaví k opravnému testu a je řádně omluven, jeho nárok na opravný test zaniká.
Jestliže student nesouhlasí se způsobem vyhodnocení testu či má k němu jiné vážné výhrady, může se (zletilý sám, nezletilý přes zákonného zástupce) do jednoho týdne od obdržení výsledků písemně obrátit na ředitele školy, který s konečnou platností rozhodne.
Testy, případně jiné důležité písemné práce, vyučující uschovávají po dobu, během které se klasifikace studenta určuje nebo ve které se k ní mohou zákonní zástupci studenta (zletilý student) odvolat. V případě studentů s odloženou klasifikací nebo opravnými zkouškami až do data klasifikace. Opravené písemné práce mohou být ve škole na požádání předloženy také zákonným zástupcům daného studenta.
.
mapa
Meteostanice